skip to Main Content

Website ZZP’er levert gemiddeld € 22.500,- per jaar op

De Nederlandse ZZP’er is er inmiddels van doordrongen dat een website een belangrijk kanaal is voor het binnenhalen van omzet. 95% van de ZZP’ers heeft een website (u hoort bij de 5%, klik dan hier) en de gemiddelde extra omzet van deze sites bedraagt € 22.500,-. Daarbij komt dat de kosten in tijd en geld die de ZZP’ers eraan besteden relatief gering zijn. Toch doet de website van de ene ZZP’er het beter dan die van de andere.

Bovenstaande blijkt uit onderzoek naar de opbrengsten en kosten van websites van ZZP’ers in Nederland naar aanleiding van een vergelijkbaar onderzoek in Groot-Brittannië. Onderzoeksbureau MediaTest heeft dit onderzoek in opdracht van SIDN uitgevoerd door middel van een online enquête onder 1.280 Nederlandse ZZP’ers.

De ZZP’ers geven aan dat de website een rol speelt bij het binnenhalen van nieuwe opdrachten (84%). Online verkoop is maar voor een klein deel een belangrijk doel van de site (30%). Veel meer dient de site om de online vindbaarheid te vergroten (91%), expertise aan te tonen, de geloofwaardigheid te versterken en meer bereik te genereren (allen rond de 85%).

Zoals gezegd levert de website de Nederlandse zzp’er gemiddeld € 22.500,- aan extra omzet per jaar op. Interessant gegeven is dat tegenover de € 22.500,- extra omzet relatief geringe kosten staan. Per jaar zijn de kosten gemiddeld € 300,- en steekt men rond de 16 uur in de site. Wel ziet men dat de ene branche de website succesvoller benut dan de andere. De extra omzet binnen handel (€ 34.250) en bouw (€ 28.600) is beduidend hoger dan die binnen verzorging, ICT en zakelijke dienstverlening (nog geen € 8.000,-). Daarnaast is de meerwaarde voor starters (tot vijf jaar actief) beduidend lager dan die van meer ervaren ZZP’ers (€ 8.950 versus € 25.000).

De resultaten van het onderzoek zijn weergegeven in een whitepaper en een Infographic.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *